اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

پیگیری سوژه‌های مردمی/ تبریز ۲۰۱۸ فرصت تاریخی برای معرفی صنعت گردشگری آذربایجان بود

فارس من| از تبریز 2018 فقط المانش ماند و گرفتن عکسی به‌ یادگار

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز با بیان اینکه تبریز ۲۰۱۸ فرصت تاریخی برا معرفی صنعت گردشگری آذربایجان بود، گفت: رویداد بین المللی تبریز 2018 برای کشورمان و در راس آنها شهر تبریز را می‌توان فرصتی بی بدیل دانست، اما آنچنان که باید و شاید بهره گیری متناسبی از آن نشد.

فارس من| از تبریز 2018 فقط المانش ماند و گرفتن عکسی به‌ یادگار

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سامانه «فارس من» با هدف پیگیری مستقیم مسائل و مشکلات مردم در خبرگزاری فارس راه‌اندازی شده است که در سریع‌ترین زمان ممکن به پیگیری موارد اعلامی می‌پردازد. 

سوژه: از تبریز 2018 فقط المانش ماند و گرفتن عکسی به‌ یادگار در سامانه فارس من ثبت شده است.

آنها با انتشار مطالبه‌ای در سامانه «فارس من» تصریح کردند که « رویداد «تبریز ۲۰۱۸» یعنی پایتخت گردشگری تبریز میان ۵۷ کشور اسلامی با اتمام سال ۲۰۱۸ به پایان می‌رسد، حال زمان آن است که دستاوردهای این رویداد را ارزیابی کنیم البته اگر دستاوردی باشد.

«پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی»، آنچه برای شهرهای مسلمان جهان آرزوست، برای تبریز خاطره شد. اما خاطره‌ای شیرین یا تلخ؟

مردم می‌گویند: «قدر رویداد تبریز ۲۰۱۸ را ندانستیم و این یعنی عملاً این فرصت جهانی را از دست دادیم» مسوولان هم همین را می‌گویند، با این تفاوت که آنها امیدوارند «هر شکست مقدمه یک پیروزی باشد!»

رویداد جهانی «تبریز ۲۰۱۸»، یعنی انتخاب تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام بین شهرهای ۵۷ کشور اسلامی در سال ۲۰۱۸. اگر یکی دیگر از شهرهای ایران بخواهد برای کسب این عنوان نامزد شوند، باید ۵۷ سال صبر کند».


تبریز ۲۰۱۸ فرصت تاریخی برای معرفی صنعت گردشگری آذربایجان بود

حجت محمدی، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز امروز در این ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز با بیان اینکه تبریز 2018 که تبریز را به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی معرفی می‌کرد، رویدادی بود که با هدف معرفی ظرفیت‌های گردشگری شهرهای کشورهای اسلامی انجام می‌شود، اظهار داشت: در اولین مرحله هدف از این معرفی شناسایی ظرفیت این شهرها در حوزه  گردشگری بود، تا شهر از منافع  توسعه گردشگری منتفع شود و نیز فرهنگ بومی شهرهای جوامع اسلامی بسط یابد.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز با بیان اینکه تبریز ۲۰۱۸ فرصت تاریخی برای معرفی صنعت گردشگری آذربایجان بود، اضافه کرد: رویداد بین‌المللی تبریز 2018 برای کشورمان و در راس آنها شهر تبریز را می‌توان فرصتی بی‌بدیل دانست، اما آنچنان که باید و شاید بهره‌‌بری متناسبی از آن نشده است.

این فعال دانشجوی استان آذربایجان‌شرقی در بخش دیگر سخنان خود در پاسخ به این سوال که علت عدم بهره‌مندی از این فرصت پیش آمده چه چیزی بوده است، یادآور شد: چندین محور اساسی در این زمینه باید مورد تحلیل قرار گیرد؛ اول اینکه نگرش جامعه میزبان به توسعه گردشگری در شهر تبریز و استان به چه صورت است، جامعه میزبان از اصلی‌ترین ارکان توسعه گردشگری شهری است، اینکه نگاه یک روز فرهنگ بومی به گردشگری و گردشگر چگونه است.

به گفته وی، دومین بحث اینکه آیا عموم مردم که میزبان اصلی گردشگران هستند، تا چه حد در برنامه‌های این رویداد مشارکت داده شدند و از نظرات آنان استفاده شد، مورد بعدی زیرساخت‌های این رویداد است که واقعیت این است که نمی‌توان تنها با اتکا بر امکانات دولتی و برخی اقدامات پروژه‌ای به استقبال چنین رویدادی رفت. این کار باید در طول زمان و به صورت یک فرآیند در نظر گرفته شود.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز در ادامه با تاکید بر اینکه اگر چه در کنار موارد مطروحه بی‌مهری مسوولان مرکزنشین را نیز در این مورد شاهدیم، خاطرنشان کرد: بودجه‌های تخصیصی برای این رویداد نشان از این مسئله دارد.


بهره‌‌مندی متناسبی تبریز ۲۰۱۸ صورت نگرفته است

وی در ادامه با اشاره به سابقه درخشان شهر تبریز در حوزه‌های مختلف گفت: تبریز شهری تاریخی با پشتوانه فرهنگی، علمی و ادبی درخشان است. شهری که به عنوان مرکزی بازرگانی محل رفت و آمد ملل مختلف در طول تاریخ بوده است اما امروزه این نقش رو به ضعف گذاشته است.

به گفته این فعال دانشجوی دانشگاه تبریز، چالش‌هایی که این شهر امروز با آنها درگیر است، به نظر می‌رسد بر نقش‌آفرینی شایسته این شهر تاثیر منفی گذاشته است.

محمدی اضافه کرد: مشکل حاشیه‌نشینی رو به تزاید این شهر یکی از چالش‌های اساسی است که حل آن عزم ملی می‌طلبد. مشکل سرمایه‌گذاری و گاها تراز منفی آن نشان از خروج سرمایه به نفع سایر استان‌ها دارد. اثری که در بلند مدت مشکل‌ساز خواهد بود.

این فعال دانشجوی استان تاکید کرد: محیط زیست و آلودگی هوای شهر تبریز در بلند مدت بر سلامتی شهروندان تاثیر منفی خواهد گذاشت و این امر هزینه‌های درمانی و بهداشتی را تشدید خواهد کرد. از این چالش‌ها می‌توان به موارد دیگر نیز اشاره کرد.

به گفته وی، با این حال اولین بودن و ماندن تبریز نیازمند تلاش جدی است که از سوی‌ تصمیم‌گیرندگان در درجه اول و نقش‌آفرینان بخش خصوصی در درجه بعدی اهمیت.

گزارش فارس حاکی است، انتخاب شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی از سال 2015 و به پیشنهاد سازمان کنفرانس اسلامی معروف به سازمان همکاری کشورهای اسلامی کلید خورد. این سازمان که با 57 کشور، دومین سازمان بین دولتی پس از سازمان ملل متحد است، از تمامی کشورهای عضو درخواست کرد به منظور معرفی شهرهای نمونه گردشگری جهان اسلام، یکی از شهرهای خود را به‌عنوان نماینده آن کشور معرفی کنند که دو شهر تبریز و یزد با توجه به ظرفیت‌ها و شرایط مدنظر این سازمان به ‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران معرفی شدند.

پیش از این شهرهای قدس و قونیه به ترتیب به‌عنوان شهرهای نمونه گردشگری سال‌های 2015 و 2016 انتخاب شده بود و اجلاس اخیر کارشناسان ارشد گردشگری این سازمان شهرهای مدینه منوره و تبریز را به عنوان شهرهای نمونه گردشگری برای سال‌های 2017 و 2018 برگزیده انتخاب کردند.

انتهای پیام/ 60023/ 40/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول